Nagrodzony Złotymi Lwami w Gdyni najnowszy film Agnieszki Holland, czyli thriller polityczny „Obywatel Jones” i animowana „Rodzina Adamsów” to kinowe premiery tygodnia. Na ekranie kina Wybrzeże wciąż będzie można zobaczyć „Ikara. Legendę Mietka Kosza”. DKF „Sztorm” pokaże trzy filmy „I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże”, „Boże Ciało” oraz „Midsommar. W biały dzień.”

DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY „SZTORM”
25 października 2019 roku
19:00 – „Midsommar. W biały dzień.” 

27 października 2019 roku
15:00 – „I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże”
17:00 – „I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże” 

29 października 2019 roku
16:30 – „Boże Ciało”
19:00 – „Boże Ciało” 

30 października 2019 roku
16:30 – „Boże Ciało”
19:00 – „Boże Ciało” 

Kino „Wybrzeże”
25-31 października 2019 roku
13:50 –”Rodzina Adamsów”
16:00 – „Rodzina Adamsów”
18:10 – „Ikar. Legenda Mietka Kosza”
20:20 – „Obywatel Jones”

PREMIERY TYGODNIA

„Obywatel Jones” – film przedstawia historię Garetha Jonesa – walijskiego dziennikarza, który w 1933 roku wyruszył do Związku Radzieckiego, aby odkryć przerażającą prawdę, stojącą za reżimem Stalina i sowiecką „utopią”. Kulisy jego reporterskiego śledztwa miały śmiertelne reperkusje, a przy okazji stały się inspiracją do powstania jednej z najsłynniejszych powieści XX wieku – „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella.

Młody dziennikarz Gareth Jones (James Norton) zyskał sławę, pisząc artykuł o swoim spotkaniu z Adolfem Hitlerem, zaraz po przejęciu przez niego władzy w 1933 roku. Teraz ambitny Walijczyk przymierza się do kolejnego wielkiego tematu – gwałtownej modernizacji Związku Radzieckiego. Chcąc gruntownie zbadać sprawę, reporter decyduje się na podróż do Moskwy, aby przeprowadzić wywiad ze Stalinem. Na miejscu poznaje młodą dziennikarkę Adę Brooks (Vanessa Kirby), pracującą dla Waltera Duranty’ego (Peter Sarsgaard), dzięki której odkrywa, że prawda o stalinowskim reżimie jest brutalnie tłumiona przez sowieckich cenzorów. Słysząc zatrważające plotki na temat wielkiej klęski głodowej w ZSRR, Jones udaje się w samotną podróż przez Ukrainę. Dziennikarz staje się naocznym świadkiem tragedii Hołodomoru. Miliony ludzi umierają z głodu, podczas gdy tony zboża sprzedawane są za granicę, by sfinansować proces industrializacji radzieckiego imperium. Po powrocie do Londynu, Jones pisze artykuł ukazujący horror, którego doświadczył. Publikacja jest wyciszana, a jej autentyczność podważana przez zachodnich dziennikarzy, pozostających pod wpływem Kremla. Pomimo śmiertelnych pogróżek, Gareth nie ustaje w walce o prawdę. Swoimi odkryciami postanawia podzielić się z młodym, aspirującym pisarzem – George’em Orwellem.

Główna część zdjęć rozpoczęła się 3 marca 2018 na Ukrainie, dokładnie w 85. rocznicę historycznej podróży Garetha Jonesa na Ukrainę w 1933 roku. Dziennikarz był naocznym świadkiem wielkiego głodu na Ukrainie, będącego konsekwencją bezwzględnej polityki Stalina. Świadectwo Jonesa stało się niezwykle cennym, niezależnym źródłem informacji na temat przeprowadzonego z premedytacją ludobójstwa, które pochłonęło miliony ofiar i było skrzętnie ukrywane przez kremlowską propagandę. Szczegółowe raporty Jonesa stały się podstawą prac dla wielu historyków, w tym Timothy’ego Snydera, autora książki „Skrwawione ziemie: Europa między Hitlerem a Stalinem”, który przy filmie Holland pełni funkcję konsultanta historycznego.

Filmowe sceny klęski głodowej były kręcone na Ukrainie w wyjątkowo trudnych warunkach pogodowych. Pozostałe zdjęcia były kontynuowane w Polsce: w Warszawie, Katowicach, Sosnowcu, Krakowie i innych rejonach Małopolski, a także w Szkocji: w Edynburgu, Anstruther, Leven i St Andrews. Po raz pierwszy na planie w Polsce spotkały się uznane międzynarodowe gwiazdy: James Norton, Vanessa Kirby i Peter Sarsgaard, który gra Waltera Duranty’ego, sprzyjającego sowieckiemu reżimowi i konsekwentnie zaprzeczającemu doniesieniom Garetha Jonesa. W postać George’a Orwella wciela się Joseph Mawle („Gra o tron”), zaś premiera Wielkiej Brytanii, Lloyda George’a gra Kenneth Cranham („Czarownica”, „Walkiria”). Obsadę uzupełniają Krzysztof Pieczyński („Jack Strong”, „Krew Boga”, „Ziarno prawdy”), Michalina Olszańska („Ja, Olga Hepnarova”, „Córki dancingu”), Beata Poźniak („People on the Bridge”, „Żona Oficera”), Patrycja Volny („Pokot”, „Kurier”) i Wojciech Urbański („Ziarno prawdy”, „Pod Mocnym Aniołem”).

Autorką scenariusza jest amerykańska dziennikarka Andrea Chalupa, której teksty ukazują się m.in. w „Huffington Post”. Za zdjęcia odpowiada Tomasz Naumiuk („Amok”, „Nina”). Scenografię stworzył Grzegorz Piątkowski („Miasto 44”, „Misja Afganistan”), a kostiumami Aleksandra Staszko („Ida”, „Demon”, „Imagine”). Reżyserką drugiego unitu jest Olga Chajdas, za reżyserię castingu odpowiadają Colin Jones („47 Meters Down”, „Love & Friendship”) i Magda Szwarcbart. Muzykę do filmu skomponował Antoni Komasa Łazarkiewicz („W ciemności”, „Pokot”).

Obraz jest koprodukcją polsko-brytyjsko-ukraińską. Film wyprodukowały firmy FILM PRODUKCJA oraz Parkhurst. Producentami filmu są Andrea Chalupa, Klaudia Śmieja-Rostworowska i Stanisław Dziedzic. Film powstał przy finansowym wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ukrainian State Film Agency oraz Creative Scotland. W  gronie koproducentów znajdują się Studio Produkcyjne ORKA, Kino Świat, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Silesia Film, także szkocki producent Angus Lamont z Jones Boy Films i ukraiński producent Egor Olesov z KINOROB. Za dystrybucję w Polsce odpowiada Kino Świat. Zagranicznym agentem sprzedaży są firmy WestEnd Films oraz William Morris Endeavor Entertainment. „Obywatel Jones” jako jeden z 19 filmów był prezentowany w Konkursie Głównym 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Decyzją konkursowego jury został nagrodzony Złotymi Lwami, najważniejszymi polskimi nagrodami filmowymi. Ponadto obraz doceniono za scenografię Grzegorza Piątkowskiego.

Źródło: Kino Świat

 „Rodzina Adamsów” – to animowana wersja kultowej rodziny Addamsów, która, po przeprowadzce do New Jersey, musi stawić czoło wyzwaniom XXI . Głosów użyczyli m.in. Agnieszka Grochowska, Jarosław Boberek, Małgorzata Kożuchowska i Danuta Stenka.

WCIĄŻ NA EKRANIE

„Ikar. Legenda Mietka Kosza” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia o niewidomym jazzmanie. Mietek (Dawid Ogrodnik) jako dziecko traci wzrok. Jego matka (Jowita Budnik), oddaje go pod opiekę sióstr zakonnych w Laskach. W ośrodku dla niewidomych chłopiec odkrywa, że muzyka może stać  się dla niego sposobem, by na nowo widzieć i opowiadać świat. Mietek zostaje świetnym pianistą klasycznym. Jednak, gdy odkrywa jazz – ma już tylko jeden cel: zostać najlepszym pianistą jazzowym w Polsce. Odnosi coraz większe sukcesy, nie tylko w kraju, ale i na świecie. Wygrywa prestiżowy Montreux Jazz Festival. W jego życiu niespodziewanie pojawia się charyzmatyczna wokalistka Zuza (Justyna Wasilewska). To spotkanie zmieni jego życie. Muzykę do filmu opracował Leszczek Możdżer.

W DKF „SZTORM”

„I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże” – to kontynuacja jednej z najbardziej kasowych francuskich komedii ostatnich lat „Za jakie grzechy dobry Boże”. Christian Clavier, Chantal Lauby i Frédérique Bel znów rozbawią nas do łez. Tym razem nie ma mowy o małżeństwach i rozwodach. Gorzej – pary młode z poprzedniej części będą chciały opuścić Francję. Jak daleko posuną się teściowie, by zatrzymać ich w kraju? Religia, tożsamość i narodowe stereotypy znów trafią na ołtarz krytyki, a państwo Verneuil i inni zostaną wyspowiadani na ekranie z małych i dużych grzechów. Więcej kłopotów, więcej kontrowersji, więcej… zabawy!

 „Midsommar. W biały dzień.” – Dani i Christian to młodzi Amerykanie, którym nie układa się w związku i ostatkami sił próbują ratować swoją relację. Rodzinna tragedia sprawia, że pogrążona w żałobie Dani postanawia dołączyć do Christiana i jego przyjaciół w wakacyjnej wyprawie na północ Szwecji. Tam, w odciętej od świata wiosce, raz na 90 lat obchodzone jest prastare święto związane z letnim przesileniem. Romantyczny wyjazd szybko przybiera okrutne i niepokojące oblicze. Sielskie krajobrazy staną się dla Dani i Christiana polem nierównej walki o ich związek i próbą pokonania własnych słabości.

„Midsommar. W biały dzień” to nowy film Ariego Astera, wizjonera współczesnego kina i jednego z najciekawszych młodych twórców. Reżyser światowego przeboju „Dziedzictwo. Hereditary” stworzył mroczną baśń, rozgrywającą się w biały dzień. W rolach głównych wystąpiły wschodzące gwiazdy młodego pokolenia: Florence Pugh („Lady M.”, „Pasażer”), Will Poulter („Czarne lustro: Bandersnatch”, „Więzień labiryntu”) oraz Jack Reynor („Transformers: Wiek  zagłady”, „Makbet”).

„Boże Ciało” – to najnowszy, głośny film w reżyserii Jana Komasy. Międzynarodowa premiera filmu odbyła się na festiwalu filmowym w Wenecji. Film został bardzo pozytywnie przyjęty przez krytyków i festiwalową publiczność, zdobył nagrody Europa Cinemas Label i Inclusive Award Edipo Re. Polski Instytut Sztuki Filmowej wybrał film jako polskiego kandydata do Oskara w kategorii na najlepszy film nieanglojęzyczny. Na 44 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni produkcja zdobyła nagrodę publiczności oraz nagrody za najlepszą reżyserię, najlepszy scenariusz, najlepszą drugoplanową rolę kobiecą, nagrodę dziennikarzy, Kryształową Gwiazdę Elle i nagrodę Onetu.

 

To inspirowana prawdziwymi zdarzeniami historia młodego chłopaka Daniela (w tej roli Bartosz Bieleń), który po wyjściu z poprawczaka udaje księdza i w wyniku nadarzających się zbiegów okoliczności zaczyna pełnić posługę kapłańską w miasteczku. W opisie dystrybutora filmu Kino Świat czytamy: „Od początku jego metody ewangelizacji budzą kontrowersje wśród mieszkańców, szczególnie w oczach surowej kościelnej Lidii. Z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza zaczynają poruszać ludzi pogrążonych w tragedii, która wstrząsnęła lokalną społecznością kilka miesięcy wcześniej. Tymczasem w miasteczku pojawia się dawny kolega Daniela z poprawczaka, a córka kościelnej, Marta, coraz mocniej zaczyna kwestionować duchowość młodego księdza. Wszystko to sprawia, że chłopakowi grunt zaczyna palić się pod nogami. Rozdarty pomiędzy sacrum i profanum bohater znajduje w swoim życiu nowy, ważny cel. Postanawia go zrealizować, nawet jeśli jego tajemnica miałaby wyjść na jaw.”

 

Oprócz Bartosza Bielecia, w filmie zobaczymy m.in. Elizę Rycembel, Tomasza Ziętka, Aleksandrę Konieczną, Łukasza Simlata i Leszka Lichotę. Autorem scenariusza jest Mateusz Pacewicz. Za zdjęcia odpowiada ceniony operator filmowy – Piotr Sobociński Junior. Muzykę do filmu skomponowali Evgueni i Sacha Galperine.