Nadmorskie kurorty oferują znacznie więcej możliwości na rozwój biznesu niż miejscowości w mało ciekawych turystycznie regionach kraju. Co prawda nad morzem konkurencja jest większa i koszty prowadzenia działalności mogą być wyższe z powodu rosnących cen nieruchomości i czynszów, niemniej lokalizacja na wybrzeżu jest wciąż atrakcyjnym rozwiązaniem z punktu widzenia rozwoju małych i średnich firm.
Życie w nadmorskim mieście zapewnia wiele unikatowych możliwości na rozwój własnej działalności gospodarczej. Najczęściej związane są one z zaspokajaniem potrzeb turystów i osób przyjeżdżających do miasta w celach rozrywkowych i zdrowotnych. Ale nie tylko. W każdym przypadku potrzebny jest wyjątkowy i oryginalny pomysł, odwaga, precyzyjny biznes plan poprzedzony badaniami rynku oraz odpowiednia promocja po starcie i konsekwencja w działaniu.
1. Nieruchomości
Zakup mieszkania, domu, czy apartamentu na wynajem krótkoterminowy to najbardziej oczywisty i podstawowy sposób na własny biznes nad morzem. Ale nie jedyny związany z nieruchomościami i ich obsługą. Można założyć firmę oferującą usługi projektowania wnętrz przeznaczonych na wynajem lub zająć się aranżacją i pielęgnacją terenów zielonych wokół obiektów. Kolejnym pomysłem jest firma specjalizująca się w pomocy przy utrzymaniu mieszkań na wynajem np. oferująca usługi sprzątania lub opieki nad mieszkaniem w czasie gdy są one nieużytkowane. Można też otworzyć pralnię świadczącą usługi prania pościeli, czy ręczników dla osób wynajmujących obiekty oraz prania i prasowania odzieży dla turystów.
2. Sklep lub stoisko z lokalnymi pamiątkami
Większość turystów zazwyczaj kupuje na pamiątkę lokalne produkty. Żeby wyróżnić się w tym biznesie trzeba oferować wyjątkowe i niepowtarzalne przedmioty. Może to być unikatowa biżuteria z bursztynu, lokalna sztuka, czyli obrazy, grafiki lub rzeźby stworzone przez artystów z regionu, ręcznie robione przedmioty ze szkła, gliny, czy ceramiki, tkaniny (serwety, serwetki, kilimy), kosmetyki naturalne oraz lokalne przysmaki np. kiszonki na bazie kołobrzeskiej solanki. Poza sezonem produkty można oferować przez Internet.
3. Zwiedzanie z przewodnikiem
To pomysł na biznes dla pasjonatów historii, sztuki i kultury miasta. Wymaga uzyskania pozwolenia, ale też umożliwia pozyskanie dodatkowych funduszy na rozwój działalności. Można pracować samodzielnie lub współdziałać z lokalnymi muzeami, czy placówkami kulturalnymi i proponować zarówno tradycyjne szlaki zwiedzania, jak i nietypowe ścieżki np. szlakiem murali, bohaterów literackich, PRL-u, skarbów naturalnych, parków, ekologii, architektury itp. Warto, żeby przewodnik współpracował z tłumaczami, którzy będą opowiadać historię miasta grupom obcojęzycznym – niemieckim, angielskim, francuskim, hiszpańskim, rosyjskim, czy chińskim. Można też proponować usługi aktywnego zwiedzania – wyjazdy rowerowe, ćwiczenia jogi na plaży, wyprawy kajakiem itp.
4. Organizacja eventów
W sezonie turystycznym rośnie liczba imprez o charakterze rozrywkowym lub kulturalnym. To szansa dla firm eventowych, które potrafią kompleksowo zajmować się organizacją masowych wydarzeń, takich jak festiwale, pokazy, czy koncerty. Zaczynając od pomysłu, przez realizację, kończąc na promocji wydarzenia.
5. Restauracje, kawiarnie, bary
Kolejny popularny pomysł na biznes nad morzem to otwarcie własnej restauracji, kawiarni lub baru. W czasie wakacji turyści zazwyczaj chcą skosztować lokalnych, sezonowych potraw. Kluczem do sukcesu w branży restauracyjnej jest dostęp do świeżych produktów np. od rybaków i lokalnych rolników, umiejętność przygotowywania wyjątkowych dań, które będą wyróżniać się wśród konkurencji oraz wystrój lokalu spójny z menu i koncepcją kulinarną miejsca.
6. Fizjoterapia i rehabilitacja
W miejscowości uzdrowiskowej strzałem w dziesiątkę może okazać się założenie własnego gabinetu świadczącego usługi fizjoterapii i rehabilitacji. Warto go otworzyć np. na osiedlu, gdzie znajduje się wiele lokali na wynajem krótkoterminowy. To pomysł na stabilny biznes także poza sezonem, ponieważ oferta usług jest interesująca zarówno dla turystów, jak i mieszkańców oraz należy obecnie do jednej z najczęściej poszukiwanych. Coraz więcej osób poszukuje pomocy wykwalifikowanego rehabilitanta.
7. Sklep ze sprzętem do surfingu
W miejscowości nadmorskiej można otworzyć sklep i wypożyczalnię ze sprzętem do surfingu oraz odzieżą i akcesoriami potrzebnymi do uprawiania sportów wodnych. Działalność handlową warto dodatkowo rozwinąć oferując usługi nauki surfowania.
8. Rejsy na ryby
Osoby, które dysponują własnym kutrem rybackim mogą rozważyć organizowanie rejsów na ryby. Działalność ta wymaga wiedzy dotyczącej miejsc łowiskowych, dodatkowego sprzętu do wędkowania oraz uzyskania niezbędnych pozwoleń.
9. Transport
Usługi przewozu osób to jeden z najprostszych sposobów zarabiania pieniędzy. Obecnie, w czasach systemów Uber czy Bolt, rozpoczęcie tej działalności jest jeszcze łatwiejsze. Transport w miejscowości turystycznej to nie tylko usługi taxi. To też wypożyczalnie samochodów, rowerów, hulajnóg, a także łodzi i skuterów wodnych. W tym obszarze mieszczą się też indywidualne usługi transferu dla VIP-ów luksusowymi samochodami.
10. Biuro podróży on-line
Dziś ludzie często nie mają czasu, żeby wyszukiwać i rezerwować noclegi. Można zrobić to za nich oferując usługi poszukiwania i rezerwowania miejsc noclegowych wraz z dodatkowymi atrakcjami np. wycieczkami, degustacjami, czy zakupami u lokalnych sprzedawców.
11. Przewodniki w formie e-booka lub aplikacji mobilnej
Osobom zwiedzającym kurort nadmorski z pewnością przyda się przewodnik. Obecnie najbardziej oczekiwaną przez turystów opcją są przewodniki w wersji on-line, w formie e-booka lub aplikacji mobilnej. Oprócz nowoczesnej formy przewodnika ważna jest treść. Można w niej dzielić się informacjami o miejscach unikalnych, znanych tylko mieszkańcom.
12. Sklep ze stylową odzieżą
Kolejny pomysł na biznes to sklep ze stylową odzieżą nadmorską. Bikini, stylowe sukienki plażowe, kalosze, kurtki przeciwdeszczowe, szale, rękawice – wszystko, co jest potrzebne na spacer po plaży o każdej porze roku i każdej pogodzie. Warto współpracować z lokalnymi projektantami odzieży, a w lookbook-u wykorzystywać motywy morskie.
Klientów nie zabraknie, bo popularność polskiego morza rośnie, a nad Bałtyk można coraz łatwiej, szybciej i wygodniej dojechać. Rozwija się infrastruktura komunikacyjna, jest coraz więcej połączeń kolejowych i autobusowych. Sukcesywnie otwierane są nowe odcinki autostrad i dróg szybkiego ruchu ułatwiających dotarcie nad morze. Rozwijają się też regionalne lotniska np. w Szczecinie. Nie zapominajmy jednak, żeby nie ograniczać się do dziedzin tradycyjnie kojarzących się z morzem i plażą, ale także myśleć o innych sektorach rynku – kulturze, czy przemyśle kreatywnym, które nie są tak ściśle związane z sezonowością usług jak branża turystyczna. Dywersyfikacja lokalnej gospodarki ma niebagatelny wpływ na zmniejszenie bezrobocia w regionie i wzrost zamożności miasta.